De otte biblioteker, som skal være med i kampagnen, er nu udvalgt: 

  • Biblioteket Frederiksberg
  • Højbjerg Bibliotek 
  • Ikast Brande bibliotek
  • Lyngby Bibliotek
  • Køge Bibliotek
  • Slangerup Bibliotek
  • Struer Bibliotek
  • Viborg Bibliotek

 

Kampagnen skal inspirere og producere viden om, hvordan vi gør biblioteket til et engagerende mødested, hvor flere aldersgrupper og dem, som ikke bruger biblioteket i dag, kan mødes.  

Derfor er erfaringer, viden og projektidéer vigtige i processen. Vi laver løbende en række erfaringsinterviews med nogle af de danske biblioteker, som arbejder med deres kulturelle mødested på en spændende og udviklende måde.

Mød Nicklas Hilding Andersen, Chief Advisor hos Seismonaut. Nickas fortæller om bibliotekets rolle og hvordan den har ændret sig gennem tiden. Vi møder Nicklas på Biblioteket Rentemestervej i Københavns nordvest kvarter.

Bliv inspireret af det fantastisk spændende projekt Viby Bibliotek, Cosmos, og hør Christian Ulrich Lauersen, bibliotekschef og Caroline Stokholm Clemmensen, daglig leder, fortælle om processen, dialogen, udviklingen og driften af kulturhuset i Viby Sj. 

Mød Pernille Schaltz der er Biblioteks- og Borgerservicechef på Herning Bibliotek. I videoen fortæller Pernille, hvordan Herning Bibliotek har arbejdet med at skabe et mødested, hvor der er plads til alle, og hvor alle føler sig velkommen.

Hør Marie Engberg Eiriksson, der er formidlings- og projektudvikler hos Bevica Fonden fortælle om wayfinding og om vigtigheden af, at arkitektur fremstår intuitiv og aflæselig.

Vigtig information

  1. fase: Vision og vilde ideer 
    Kampagnens første fase skal formulere en skarp vision for projekterne.
    workshop 1 mødes vi den 9. januar 2024 hos LOA i Nyborg  og arbejder med at identificere udfordringer, idéer og muligheder.
    Det endelige produkt vil være en vision
    , som skal være guide i efterfølgende udviklingsforløb, samt en behovsanalyse og et rumprogram.

  2. fase: Virkelighedens modstand
    At kombinere egne erfaringer og nye ønsker med en stærk deledagsorden kræver professionel hjælp. Derfor kobler vi i næste fase professionelle rådgivere på det indledende visionsarbejde. 
    På workshop 2 mødes vi den 7. februar 2024 hos COSMOS bibliotek og kulturhus (i Viby Sj.). I præsenterer jeres visioner, og sammen med rådgiverne tages de første skridt mod at udvikle et nytænkende koncept, som skal afprøves i det kommende skitseforløb. Tilgangen er eksplorativ og åbner for, at idéer kan afprøves og undersøges i tegnet form.
    I perioden mellem workshop 2 og 3 opbygger I viden om, hvordan jeres nuværende situation kan forandres, helt eller delvis, til at blive det eller de rum, som mangler hos jer lokalt.
    I har i denne fase styringen i samarbejde med jeres arkitektteam. LOA er ansvarlig for fælles proces og sørger for relevant inspiration.

  3. fase: Vi samler og deler
    Når skitsefasen er ved at være afsluttet, mødes vi igen til workshop 3 den 17. april hos LOA i Nyborg. Vi bruger dagen på at præsentere projekterne og samler op på den læring, vi har gjort os undervejs. 
    Udvalgte dele af det samlede materiale vil efterfølgende blive bearbejdet og indgå i et idékatalog sammen med vigtige erfaringer fra processen.

    Idékataloget præsenteres her på kampagnesiden.  

Som projektdeltager skal I selv finde en kontaktperson, som både kan være tovholder på hele processen lokalt – og være LOAs kontaktperson.
I skal selv dække alle transportudgifter i forbindelse med deltagelse i de tre udviklingsworkshops.

LOA dækker udgifter til rådgivere samt til afvikling af udviklingsworkshops.

50
ting du skal vide

1. Hvordan kommer I med?

I ansøger via ansøgningsformularen her og sender den udfyldte formular til kampagne@loa-fonden.dk

2. Hvor mange projektidéer søger vi?

Vi søger seks-otte projektidéer, hvor der er en stærk vilje til at forandre jeres bibliotek til et interessant og vedkommende mødested for flere og nye brugergrupper end dem, som bruger biblioteket i dag. 

3. Hvordan ved I, om I er udvalgt til at deltage i kampagnen?

Alle ansøgere modtager en svarmail fra LOA.

4. Hvad ender det med?

Kampagnens formål er at inspirere og producere viden om, hvordan biblioteker kan udvikles til engagerende mødesteder, hvor flere aldersgrupper, inkl. dem, som ikke bruger biblioteket i dag, kan mødes. Det er altså et vidensudviklende projekt, hvor deltagernes bidrag indgår i et idékatalog til formidling på LOAs hjemmeside og kommunikationskanaler.  

5. Modtager projekterne fondsstøtte efterfølgende?

Projekterne er ikke garanteret efterfølgende støtte fra LOA, men alle ansøgere kan frit bruge materialet til efterfølgende at søge udviklingsstøtte hos LOA eller andre fonde.

Vigtige datoer

6. december 2023

Deadline

Ansøgningsdeadline for deltagelse i kampagnen

6. december 2023

9. januar 2024

Opstarts- og udviklingsworkshop 1

Rammesætning og kickstart af visionsproces i workshop. 

9. januar 2024

7. februar 2024

Udviklingsworkshop 2

Præsentation af problemstilling og vision samt videndeling.  

7. februar 2024

17. april 2024

Afslutningsworkshop 3

Præsentation af vision og skitseprojekt sammen med rådgiver.  

17. april 2024

August 2024

Idékatalog med projekter fra kampagnen 

August 2024

Inspiration

Fremtidens Kulturbyggerier - en tendensanalyse
Download
Biblioteksbrug i dag og i morgen - en målgruppebaseret kortlægning
Download
Folkebibliotekets betydning for borgerne i Danmark
Download

Kontakt

birgitte-round
Birgitte Carlsen

Udviklingskonsulent

Anna Hassel