Efteruddannelse til foreningsledere

Nu kan ledere indenfor idræts- og fritidslivet få specialdesignede lederuddannelser. Begge forløb starter i løbet af foråret 2018.

Torsdag den 1. marts 2018
Af: Jens G. Friis, Kommunikationsrådgiver, Lokale og Anlægsfonden

”Udviklingen på idræts- og fritidsfacilitetsområdet kan betegnes som en udvikling fra ”Facilitet til Facilitator”. Fremtidens faciliteter er ikke bare en bygning, men en aktiv og koordinerende ramme om foreningernes og borgernes aktiviteter.”

 

Sådan lyder det blandt andet i to nye kursusprogrammer, som henvender sig til bestyrelsesmedlemmer og ledere indenfor fremtidens idræts- og fritidsfaciliteter.

– Formuleringen rammer plet, siger Esben Danielsen, som er direktør i Lokale og Anlægsfonden, der er den centrale aktør i udviklingen af de fysiske rammer til idræts-, kultur- og fritidslivet. Vi skaber rigtignok de fysiske rammer, men grundlæggende handler det ikke så meget om hverken mursten eller rammer, det handler om at skabe engagerende mødesteder; men samtidig handler det om at kunne lede og facilitere mødestedet, så det bliver fyldt med liv, mennesker og aktiviteter, betoner Esben Danielsen, som sammen med andre kollegaer fra Lokale og Anlægsfonden har fornøjelsen at skulle undervise på nogle af modulerne.

Rammerne gør det ikke alene

– Det er naturligvis vigtigt, at de fysiske rammer er på plads, men rammerne gør det ikke i sig selv, uanset hvor spektakulære de end måtte være. Vi skal også fokusere på indholdet i de enkelte mødesteder, og indhold kræver en leder, der som en anden dirigent kan orkestrere de mange aktører, der typisk er rundt om de ofte frivilligt drevne mødesteder, som fx kunne være en svømmehal, et kulturhus eller en spejderhytte. 

– Fremtidens leder skal derfor kunne samarbejde med bestyrelser, kommunen, virksomheder og private borgere. Ledelse og udvikling handler blandt andet om at kommunikere med de rette personer og indgå strategiske partnerskaber for at skabe nye aktiviteter og forretningsmuligheder. Dette stiller nye krav til udvikling af nye aktiviteter og måder at organisere og lede disse på. Men fremfor alt stiller det krav til de ledere og medarbejdere, som skal medvirke til denne udvikling. Derfor er dette initiativ utrolig relevant, slutter Esben Danielsen.

De to kursusforløb er udviklet af Idrættens Kompetence Center i samarbejde med DGI, Halinspektørforeningen, Danske Sportsfaciliteter, Lokale & Anlægsfonden, IDAN og SDU.

Du kan læse mere om de to uddannelser på linkene boksen til højre.

 

Skip to content