Indvielse af Det Nye Halkær Kro Mad & Kulturhus

En flerårig proces til 20 millioner kroner er ved vejs ende. Derfor inviterer Halkær Kro Mad & Kulturhus til indvielse af den udbyggede og nyrenoverede kro i den lille landsby knap et kvarter øst for Aars.

Pressemeddelelse fra Aalborg Kommune, onsdag den 21. august 2024

Det foregår fredag den 30. august kl. 14.30-17.00. Det nyrenoverede kulturhus vil blive et centralt samlingspunkt for både kulturelle og gastronomiske oplevelser i hele området, og det skal selvfølgelig fejres.

Borgmester i Aalborg Lasse Frimand Jensen og kulturrådmand i Aalborg Jes Lunde klipper snoren, gastronomisk udvikler og talent Emilie Qvist Kjærgaard holder talen. Der er – naturligvis – musik, rundvisning i det nye og på den nærliggende landsbyfælled.

Halkær Kro: Et Økologisk Fyrtårn i Danmark

Halkær Kro er kendt som et økologisk fyrtårn i Danmark og har gennem mange år været en pioner inden for bæredygtig gastronomi. Med en dedikation til økologiske råvarer og bæredygtige madlavningsteknikker, har kroen opnået stor anerkendelse både nationalt og internationalt. Halkær Kro arbejder tæt sammen med lokale producenter for at sikre, at den serverede mad på kroen er så frisk og bæredygtig som muligt. Dette engagement har gjort kroen til et foregangssted for andre spisesteder, der ønsker at gå i en mere bæredygtig retning.

Med den nye tilbygning og den omfattende renovering af “det gamle”, står det nye Halkær Kro Mad & Kulturhus nu som det fyrtårn for både økologisk gastronomi og kulturelt samvær, det kan og bør være. Samtidig er mulighederne for fremover at fungere som et samlingspunkt for lokalområdet og besøgende fra nær og fjern kun blevet endnu større og bedre.

“Madfællesskaber er noget, vi alle kan samles om, og derfor har vi også i Lokale og Anlægsfonden valgt at støtte udviklingen af Halkær Kro til det her spændende mødested omkring mad og kultur. Vi er glade for at have været en del af dette projekt, hvor madfællesskaber, musik og lokalt engagement går op i en højere enhed, skaber stærke bånd på tværs af generationer og styrker det lokale liv,” siger direktør i Lokale og Anlægsfonden Jon Gerner.

FAKTA:
Halkær Kro Mad og Kulturhus har gennem flere år været gennem en større udbygning og renovering til 20 mio. kroner – et beløb der selvfølgelig overhovedet ikke kunne lade sig gøre uden den generøse støtte fra Aalborg Kommune, Lokale og Anlægsfonden, Realdania, Spar Nord Fonden og Sparekassen Danmark.

Samtidig støtter Nordea-fonden to flerårige projekter med otte mio. kr. “Fra Jord til Bord” er målrettet skoler fra folkeskolebørn til erhvervsuddannelser, “Fællesskab under åben himmel” handler om at skabe nye fællesskaber i naturen for folk, der har udfordringer eller kæmper med ensomhed.

Der er i dag omkring 100 frivillige tilknyttet kroen, heraf kommer en tredjedel fra lokalmiljøet og en tredjedel fra Aalborg. Den sidste tredjedel bor andre steder i landet.
Adresse: Halkær Kro Mad & Kulturhus,Halkærvej 59
Tidspunkt: Fredag den 30. august kl. 14.30-17.00
Alle er velkomne, og vi glæder os til at fejre denne milepæl sammen med jer!

KONTAKTINFO:
For yderligere kommentarer, spørgsmål til indvielsen eller bud på flere kilder kontakt da en af følgende:
Johannes Kastrup Jacobsen, pr Halkær Kro, 42233543
eller Hardy Jensen, bestyrelsesmedlem Halkær Kro, 29620224