Kampagne
Plads til Piger
I Lokale og Anlægsfonden sætter vi fokus på udvikling af nye bevægelsesfaciliteter, som kan være et særligt trækplaster for piger og unge kvinder – også i selve processen, hvor de nye faciliteter bliver udviklet og formet.
Derfor har vi søgt efter seks unikke projektidéer til kampagnen Plads til Piger. Projektidéer der skal komme med nyskabende bud på bevægelsesfaciliteter med afsæt i piger og unge kvinders behov.
Her på siden kan du få mere viden om ”Plads til Piger”, de udvalgte projekter og møde ekspertgruppen, som deler sparring og viden til kampagnen.
De udvalgte projekter
Udvælgelsesprocessen er nu overstået, og der er fundet seks spændende projekter, som du kan læse kort om nedenfor.
- I Haderslev vil man i området omkring Haderslev Idrætscenter skabe bedre faciliteter til udendørs idræt og bevægelse – og i det hele taget skabe en fornyelse, så piger og unge kvinder bruger området og den omkringliggende natur.
- I Skanderborg vil de skabe en ny og anderledes bevægelsesfacilitet målrettet piger. Faciliteten skal udgøre førstesalen af en ny tilbygning mellem to idrætshaller. Det skal være for dem, der allerede er foreningsaktive, men det skal selvfølgelig også kunne tiltrække nye, og så skal der være en særlig involvering af de nærliggende uddannelsesinstitutioner.
- På Nandrupsvej i Frederiksberg Kommune, hvor pladsen er trang, og hver kvadratmeter skal udnyttes, vil man arbejde med arealet omkring en fodboldbane i en stor boligkarre, som skal blive en destination, hvor pigerne har lyst til at komme og til at være aktive. Det skal også kunne indbyde de unge, der går på undervisningsinstitutionerne i nærheden.
- I Svendborg vil man omkring den lokale ungeskole Nymarkskolen skabe et område til bevægelse, kultur og læring i forlængelse af de offentlige arealer og boldbaner. Her er man også tæt på boligområdet Skovparken, og det tænkes specifikt ind i planerne, at det skal være et fedt sted for områdets unge piger og andre beboere.
- I Frederikshavn vil man skabe et stiforløb, som indbyder piger og andre til ophold og aktivitet. Det skal forbinde byen og fritidsfaciliteterne, og her kommer der fokus på bl.a. kunst og belysning.
- På Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier i Herning vil man lade campus danne rammerne for nye udendørs opholds- og bevægelsesfaciliteter, Og det er langt fra kun til skolens elever, det skal også tiltrække piger og andre borgere rundt i lokalområdet.
Læs lidt mere om projekterne og udvælgelsen her. Og se listen over deres potentielle rådgivere, som er godkendt efter prækvalifikation særligt for denne kampagne her.
Nåede jeres projekt ikke med?
Hvis du har et projekt, der skaber Plads til Piger og ligger inden for vores rammer, kan du stadig kontakte os. For selvom det er for sent at komme med i kampagnen, er det stadig et strategisk udviklingsområde i Lokale og Anlægsfonden, og man kan derfor stadig søge om støtte til et projekt på normal vis.
Kriterier og krav for kampagnen
Projekter i kampagnen skal leve op til følgende krav:
- Faciliteten skal indeholde muligheden for bevægelsesaktivitet eller idræt.
- Projektets organisering skal afspejle facilitetens fremtidige brugere i en ambitiøs inddragelse af piger/unge kvinder i udviklingsprocessen.
- Projektet udvikles i samarbejde med professionel arkitektfaglig rådgiver, som vælges i samarbejde med LOA senere i udviklingsprocessen.
- Projektet skal være klar til at træde ind i projektudviklingens tidlige fase, uanset om projektet har været i proces længe, eller man lige har holdt første møde i projektgruppen.
Kampagnens projekter kan ligge inden for følgende overordnede typologier:
- Transformation og ombygning af eksisterende facilitet
- Tilbygning til eksisterende facilitet
- Nybyg
Kampagnens primære målgruppe er piger og unge kvinder i alderen 12-30 år.
De seks projektidéer, der er udvalgt til kampagnen, skal tilsammen vise variation i forhold til nytænkte idræts- og bevægelsesmiljøer, udviklet med udgangspunkt i målgruppens behov. Udviklingsforløbet har form af en eksplorativ designproces, hvor der tages udgangspunkt i det enkelte projekts konkrete udfordringer og udviklingsmuligheder.
Det er ambitionen at udvikle projekter, der præsenterer en ny måde at tænke idræts- og bevægelsesfaciliteter på, gerne i forskellige kontekster, fx:
- I byens rum
- I eller i tilknytning til idrætshallen eller gymnastiksalen
- I det boligsociale område
- I havnemiljøet
- I naturen
- I det udendørs idrætsanlæg
- I det tomme butikslokale på gågaden
Projektidéerne blev udvalgt ud fra følgende kvaliteter:
- Innovative og bæredygtige idéer til forandring af traditionelle idræts- og bevægelsesfaciliter eller helt nye facilitetstypologier med afsæt i piger og unge kvinders behov.
- Projekter, hvor flere foreninger, institutioner eller selvorganiserede aktører samarbejder om en fælles løsning.
- Projekter, der også har fokus på at være attraktive for (nuværende) ikke-brugere. Det kan være idrætsuvante eller minoriteter.
- Geografisk spredning af kampagnens projekter.
- Forskellighed i de valgte projekters kontekst.
Spørgsmål og svar
Hvem er kampagnen rettet mod?
Foreninger, kommuner, organisationer eller fonde, der vil bygge og drive støttede faciliteter uden privatøkonomiske interesser.
Hvor lang er kampagneperioden?
Udviklingsprocessen løber fra februar 2025 til marts 2026.
Modtager vores projekt fondsstøtte efterfølgende?
Det er der ingen garanti for. Kampagnen har fokus på projektudvikling og munder ud i et skitseforslag. Efterfølgende kan det bruges til at søge om udviklings- og/eller realiseringsstøtte hos Lokale og Anlægsfonden (og andre fonde).
Hvor stort er tilskuddet til udviklingsprocessen?
Tilskuddet fra Lokale og Anlægsfonden er på 200.000 kr. inkl. moms. Tilskuddet er betinget af en lokal medfinansiering på 100.000 kr. Tilskuddet skal gå til professionel, arkitektfaglig rådgivning, der kan udvikle og kvalificere den enkelte projektidé frem til et skitseforslag for projektet. Den arkitektfaglige rådgivning suppleres desuden af udviklingsrådgivning fra Lokale og Anlægsfondens udviklingskonsulenter samt videns- og inspirationsoplæg fra relevante eksperter.
Projektgruppen skal selv finansiere mødeudgifter og rejseomkostninger derudover.
Hvad ender det med?
Kampagnens formål er at udvikle nytænkende og vedkommende idræts- og bevægelsesfaciliteter med udgangspunkt i piger og unge kvinders behov, og inspirere og producere viden om, hvordan sådan en udviklingsproces kan se ud, og hvad man skal være opmærksom på. Udviklingsprocessen munder ud i et skitseforslag, som kan bruges til det videre arbejde med at realisere projektet
Kan vi få sparring på vores projekt, selvom vi ikke nåede at søge kampagnen?
I er meget velkomne til at tage fat i os til en uformel snak om jeres projektide eller med øvrige spørgsmål til kampagnen. Klik her for at gå til kontakt.
Plads til piger i bymidten: En snak med Yalda Pilehchian
Alt for mange piger holder sig væk fra byens aktive rum. Måske fordi de alt for sjældent er med til at skabe dem.
Vi har talt med strategisk urban designer Yalda Pilehchian om, hvordan vi kan tænke pigerne ind i bymidten – og støtte deres trivsel.
Første skridt: Lyt til pigerne. Spørg ind til deres oplevelser, behov og drømme.
Hør flere indsigter fra Yalda i videoen nedenfor.
Musik i videoen fra Bensound.com – “Beyond the line” af Benjamin Tissot.
Ekspertgruppe
Seks kvinder har sagt ja til at sidde i en ekspertgruppe, der følger kampagnen. De er med til at udvælge og kvalificere projekterne i kampagnen. Mød de seks kvinder her:
Der er et stort potentiale i at tænke idræts- og bevægelsesfaciliter på nye måder.
Laura Bendix Pedersen
Rådgiver hos GAME, hvor hun har fokus på unges engagement og ligestilling i gadeidræt.
Mange piger stopper, når de bliver opmærksomme på, hvilke kasser de bliver sat ind i.
Yalda Pilehchian
Projektleder hos Dansk Byplanlaboratorium.
Har bl.a. stået bag Urban Minded-projektet som Strategisk urban designer hos Rambøll med fokus på piger i byrummet.
Hvis idrætsfaciliteter skal være så inkluderende som muligt, så skal man også inddrage kvinder.
Asal Mohtashami
Arkitekt i eget firma AIMING SPACES og medlem af i Building Diversity, som arbejder med inklusion og ligeværdighed i det byggede miljø.
Om inklusion ved vi, at når man gør noget særligt godt for én gruppe, er det også ret tit godt for andre.
Signe Bo
Afdelingschef hos Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), hvor hun bl.a. har fokus på unges trivsel og foreningsudvikling.
Jeg glæder mig til at se den innovative kraft, der er derude.
Lotte Büchert
Rektor på Slagelse Gymnasium, sidder i bestyrelsen i Friluftsrådet og DGI Storkøbenhavn.
Jeg har en nysgerrighed på, hvad der holder pigerne tilbage.
Signe Højbjerre Larsen
Forsker i bevægelse, kultur og samfund på Syddansk Universitet (SDU). Optaget af idrætskultur med særligt fokus på piger og gadeidræt.
Tidslinje
Deadline for ansøgninger.
Offentliggørelse af de seks udvalgte projekter.
Kick off arrangement.Fokus: Visionsproces og rådgivervalg. Hos LOA, Holmens Boulevard 13, 5800 Nyborg.
Aftale med rådgiver for projekterne skal være indgået.
Vision afleveres.
Inspirationseminar for projekter + rådgivere.
Fokus: funktionsprogram og inspiration.
På Godsbanen i Aarhus
Funktionsprogram inkl. behovsanalyse afleveres.
Workshop for projekter + rådgiver.
Fokus: Skitseforslag.
Hos KU.BE, Dirch Passers Allé 4, 2000 Frederiksberg.
Skitseforslag afleveres.
Afsluttende arrangement med præsentation af projekter.
Hos LOA, Holmens Boulevard 13, 5800 Nyborg.