En del af Skole + kampagnen, der handler om at skabe faciliteter på folkeskoler, der giver børnene en aktiv skoledag.
På Søndervangskolen ønskede man at aktivere det 1,2 km lange gangareal og udnytte pladsen til flere aktivitetsrum – samtidig med, at der blev skabt plads til fordybelse.
Kedelige gangarealer omdannes til sjove aktivitetsområder
Multifunktionalitet er et af nøgleordene for omdannelsen. Garderoberne danner små, grønne nicher, hvor den ene side udfordrer elevernes fysik med klatregreb og reb til at slynge sig i, mens den anden side har garderobeskabe med plads til tøj og sko. Røde og gule mellemrum bryder gangforløbet. Her kan eleverne lege i boldbur, puderum og på klatrebane.
Opdelingen af gangarealet i mindre bevægelses- og stillerum sætter fart på eleverne i pauserne og skaber rum til fordybelse i timerne, så undervisningen kan trækkes ud på gangen. En god støjregulering har været altafgørende for projektet, fx kan børnene balancere og klatre op på et farverigt lege-element i kantinen, uden at forstyrre spisningen.
Foto: Leif Tuxen